آشنایی با انواع سوالات لیسنینگ تافل و راهکار های تقویت پاسخ دهی به آنها
در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سوالات لیسنینگ تافل که در حال حاضر (سال 2025) پر استفاده هستند آشنا کنیم. همچنین، راه های متفاوت تقویت پاسخ دهی به آن ها را معرفی کنیم.
نویسنده: Testinno
خواندن: 45 دقیقه

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سوالات بخش شنیداری آزمون TOEFL آشنا کنیم. لازم به ذکر است که ساختار سوالات بخش لیسنینگ تافل در سالهای مختلف دچار تغییراتی شده و طبق اطلاعیه، این بخش در اوایل سال 2026 نیز با تغییرات جدیدی همراه خواهد بود. اما تا زمان اعمال این تغییرات، سوالات لیسنینگ به شکل فعلی باقی خواهند ماند.
پیش از بررسی انواع سوالات، بهتر است بدانیم که بخش لیسنینگ، دومین بخش در آزمون تافل است. در حال حاضر این بخش شامل سه متن بلند صوتی با مدت زمان تقریبی ۴ تا ۷ دقیقه است. در این بخش، یک استاد دانشگاه موضوعی آکادمیک را برای دانشجویان توضیح میدهد. واژگان به کاررفته در این قسمت عمدتاً آکادمیک هستند و کلمات کلیدی معمولاً روی صفحهنمایش نمایش داده میشوند. به عکس زیر توجه کنید:
پس از هر یک از این سخنرانیها، ۶ سوال مطرح میشود. داوطلبان میتوانند با استفاده از مهارت یادداشت برداری به این سوالات پاسخ دهند. تاکید بر این نکته ضروری است که یادداشت برداری در این بخش اهمیت بالایی دارد؛ چرا که به خاطر سپردن تمام نکات مطرح شده در سخنرانی های آکادمیک بسیار دشوار است. بنابراین با تقویت این مهارت و آشنایی با انواع سوالات، میتوانید عملکرد بهتری در این بخش داشته باشید.
علاوه بر سه سخنرانی آکادمیک، در بخش لیسنینگ تافل دو فایل صوتی دیگر نیز وجود دارد که شامل مکالمه هایی بین دانشجو و استاد یا یکی از کارکنان دانشگاه است. موضوع این مکالمات میتواند آکادمیک یا عمومی باشد. این فایل ها معمولاً کوتاه تر از سخنرانی ها هستند و نیاز به یادداشت برداری کمتری دارند.
نیاز است که اشاره کنیم در یک وبلاگ، انواع سوالات ریدینگ تافل و راهکارهای پاسخدهی به آن ها را نیز مطرح کرده ایم. اگر این مقاله را مطالعه نکردید پیشنهاد میکنیم برای عملکرد بهتر در بخش ریدینگ و تحلیل دقیقتر، آن را مطالعه کنید.
سوالات بخش شنیداری آزمون تافل 6 نوع هستند:
Main Idea Questions/ Gist Questions/ Gist-Content Questions
به طور معمول، اولین سوالات مربوط به فایلهای صوتی در آزمون تافل به موضوع اصلی یا "اصل مطلب" اختصاص دارد. اگر این سوال پس از یک سخنرانی آکادمیک مطرح شود، هدف آن شناسایی موضوع اصلی صحبت استاد خواهد بود. اما اگر این سوال بعد از فایل مکالمه ای بیاید، به دنبال موضوع اصلی گفت و گو یا دلیل اصلی مراجعه ی دانشجو به استاد یا یکی از کارکنان دانشگاه است. این سوالات معمولا به این شکل پرسیده میشوند:
What is the topic of the discussion?
Why does the student go to see the professor?
What do speakers mainly discuss?
What is the lecture mainly about?
نکات مهم در پاسخگویی به این سوالات
دلیل اصلی مراجعهی دانشجو به کارکنان دانشگاه یا موضوع اصلی مورد بحث استاد، معمولاً در ابتدای فایل صوتی بیان میشود؛ به این صورت که در مکالمه ها دانشجو بیان میکند که به دیدار شخص آمده تا در مورد فلان مبحث سوال بپرسد؛ یا ممکن است کارمند از دانشجو سوال کند که برای چه به دیدار او آمده و در ادامه دانشجو توضیح میدهد. در سوالات سخنرانی نیز استاد موضوع اصلی مورد بحث را در اولین جملات سخنرانی خود ابراز میکند. بنابراین، برای پاسخ صحیح به این نوع سوالات – که تقریباً در تمام فایلهای لیسنینگ تافل مطرح میشوند – باید توجه ویژهای به ابتدای فایل صوتی داشته باشید. این بخش معمولاً سرنخ روشنی از موضوع اصلی را در اختیار شما قرار میدهد.
گاهی برای منحرف کردن ذهن داوطلب، طراحان سوال در گزینههای نادرست به بخشهای جزئی و کماهمیت فایل صوتی اشاره میکنند. باید توجه داشته باشید که این سوال، دربارهی موضوع اصلی کل فایل است، نه نکات فرعی یا بخشهای گذرا. به عنوان مثال در سخنرانیها ممکن است استاد به یک موضوع مرتبط اشارهی کوتاهی داشته باشد، اما آن موضوع اصلی سخنرانی نیست و نباید با موضوع اصلی اشتباه گرفته شود در مکالمهها نیز ممکن است دانشجو در ابتدا احوال پرسی کند یا درباره ی موضوعی از گذشته گفت و گویی کوتاه داشته باشد. این مکالمات ابتدایی معمولاً دلیل اصلی مراجعهی دانشجو نیستند. هدف اصلی مکالمه معمولاً در جمله یا جملات بعدی مشخص میشود، جایی که دانشجو به طور واضح مطرح میکند چرا به دیدار استاد یا کارمند آمده است پس برای پاسخدهی دقیق، باید از گزینههایی که فقط به بخش کوچکی از فایل اشاره دارند پرهیز کرده و تمرکز خود را بر درک کلی از موضوع اصلی گفتوگو یا سخنرانی قرار دهید.
برای تقویت مهارت پاسخگویی به این نوع سوالات، میتوانید از مهارت خلاصهگویی یا خلاصهنویسی استفاده کنید. پس از شنیدن فایل صوتی و با کمک یادداشتهایی که هنگام گوش دادن برداشته اید، تلاش کنید خلاصهای کوتاه از سخنرانی یا مکالمه بنویسید یا با صدای بلند بیان کنید.
حتماً در ابتدای این خلاصه به موضوع اصلی فایل صوتی اشاره کنید، چرا که این تمرین به تقویت توانایی درک ایدهی اصلی و تمرکز بر آن کمک شایانی میکند.
در هنگام یادداشتبرداری از فایلهای لیسنینگ، سعی کنید حتماً یک یا چند کلمه دربارهی هدف فایل صوتی یادداشت کنید. به خاطر داشته باشید که در اکثر مواقع، اولین سوال پس از فایل لیسنینگ به موضوع اصلی مربوط میشود. بنابراین در تمام طول شنیدن، به دنبال یافتن و یادداشتکردن مبحث یا هدف اصلی باشید.
برای نظمدهی بهتر به یادداشتهایتان، میتوانید اولین خط یا اولین کلمهی هر یادداشت را به ایدهی اصلی اختصاص دهید و سپس جزئیات را در ادامه بیاورید. این روش به شما کمک میکند تا هنگام پاسخگویی به سوالات، بتوانید سریعتر و دقیقتر موضوع اصلی را تشخیص دهید.
Detail Questions
سوالات جزئیات یکی از رایج ترین و پرتکرارترین انواع سوالات در بخش لیسنینگ (و حتی ریدینگ) آزمون تافل هستند. در این نوع سوالات، از شما خواسته میشود تا به یکی از نکات مشخص و جزئی که در طول فایل صوتی مطرح شده، توجه کنید و اطلاعات دقیقی از آن را به خاطر بسپارید یا از یادداشتهایتان استخراج کنید در واقع، این سوالات بر خلاف سوالات مربوط به ایدهی اصلی، روی بخشهای خاص و محدود از گفت و گو یا سخنرانی تمرکز دارند. نمونههایی از سوالات جزئیات عبارتاند از:
What does the professor say about....?
What three facts does the professor mention about...?
What important point does the professor make about....?
بیشتر بخوانید! همه چیز درمورد آزمون تافل 2025 و 2026
نکات مهم در پاسخگویی به این سوالات
استدلال نکنید!
در سوالات مربوط به جزئیات، نباید از استدلال شخصی یا برداشت ذهنی خود استفاده کنید. این سوالات از شما نمیخواهند مفهوم پنهانی را کشف کنید یا نظر خودتان را دربارهی آنچه گفته شده بیان کنید. بلکه پاسخ این سوالات دقیقاً در بخشی از فایل صوتی بهصورت مستقیم و واضح بیان شده و باید همان اطلاعات را بهدرستی تشخیص دهید. بنابراین هنگام گوشدادن، باید با دقت به دنبال اطلاعات مشخص، اعداد، مثالها، توضیحات یا اتفاقاتی باشید که در فایل به آنها اشاره میشود. هرگونه تفسیر اضافه یا حدس و گمان ممکن است شما را از پاسخ درست دور کند.
در بسیاری از سوالات جزئیات، احتمال بالایی وجود دارد که طراح سوال از شما دربارهی یک کلمه یا عبارت خاص در متن سوال بپرسد؛ مانند صفتها، قیدها، زمانها، تاریخها، اعداد و موارد مشابه. بنابراین هنگام گوش دادن به فایل صوتی، باید توجه ویژهای به این نوع کلمات و اطلاعات دقیق داشته باشید تا بتوانید پاسخ صحیح را پیدا کنید.
به یاد داشته باشید که بدون یادداشتبرداری دقیق، احتمال پاسخگویی صحیح به این سوالات بسیار کم است، بهویژه زمانی که سوال مربوط به سخنرانیهای طولانی باشد. بنابراین، مهارت نوتبرداری خود را تا حد امکان تقویت کنید.
همچنین، در بسیاری از سوالات جزئی، طراح سوال ممکن است از شما بخواهد که چند گزینه را انتخاب کنید. در این شرایط، هنگام نوتبرداری حتماً تمام اطلاعاتی را که به نظر مهم میرسند یادداشت کنید تا در پاسخگویی به سوالات چندگزینهای دچار مشکل نشوید.
برای موفقیت بیشتر در پاسخگویی به سوالات جزئیات، هنگام نوتبرداری بهتر است پس از شنیدن کلمات یا عبارات مهم، نکات زیر را یادداشت کنید. برای مثال:
For example, because, one reason is, therefore/so, etc.
این به این دلیل است که بعد از این کلمات، گوینده به نکته ی خاصی اشاره میکد که احتمالا در سوالات پس از فایل صوتی از شما پرسیده میشوند.
بیشتر بخوانید! آشنایی با جعبه ی لایتنر
Purpose Questions/ Gist-Purpose Questions/ Function Questions
سوالات مربوط به هدف، یکی از انواع سوالاتی است که هم در بخشهای لیسنینگ و هم در بخش ریدینگ آزمون تافل مطرح میشوند. در این نوع سوالات، از شما خواسته میشود هدف گوینده یا نویسنده را از بیان بخشی از فایل صوتی یا ارائهی اطلاعات خاص مشخص کنید. برای مثال، ممکن است سوالاتی مشابه موارد زیر مطرح شود:
What is the function of X’s response in the conversation?
Why does the man mention .....?
What does the student mean when he says this?
نکات مهم در پاسخگویی به این سوالات
این سوالات در آزمون های اخیر تافل به ندرت دیده میشوند.
برای پاسخگویی بهتر سوالات هدف، بهتر است به لحن گوینده توجه کنید.
برای پاسخ به سوالات هدف، باید با دقت به جملات قبل و بعد از بخش موردنظر در فایل صوتی توجه کنید. معمولاً هدف گوینده یا پاسخدهنده از گفتههایش در همین قسمتها مشخص میشود.
به عنوان مثال، ممکن است دانشجو سوالی مطرح کند و استاد در پاسخ به آن، هدف خود را بیان کند؛ مانند هدف جواب دادن یا توضیح دادن. یا ممکن است دانشجو نکتهای را بیان کند و استاد با آن مخالفت کند؛ در این حالت هدف استاد مخالفت با ایدهی دانشجو خواهد بود. نمونههای مختلفی از هدفها وجود دارد که درک دقیق جملات قبل و بعد به شما کمک میکند هدف واقعی گوینده را تشخیص دهید.
برای جواب بهتر به سوالات هدف بهتر است به این کلمات توجه کنید.
اگر گوینده از کلماتی استفاده کرد که بر چیزی تاکید کند پس هدف تاکیر بر موضوعی ست. مانند:
I want to emphasize that.....
This is exactly why we study ....
ممکن است گوینده برای روشن کردن سوال یا مساله ای موضوعی را مطرح کند. برای مثال:
What I mean is ...
ممکن است هدف از گفتن بخشی از فایل مخالفت با ایده یا جمله ای باشد. به این مثال توجه کنید:
Actually, it is not true that ....
On the other hand ....
ممکن است قصد گوینده دادن پیشنهاد خاصی باشد که در این صورت از این کلمات ممکن است استفاده کند:
Suggest, offer, recommend, why don’t we....
ممکن است ترغیب کردن یا دلگرمی دادن به شخصی باشد که در این صورت از کلماتی با بار مثبت معنایی استفاده میکند. مانند:
Don’t worry....
و یا حتی ممکن است هدف گوینده گله کردن از موضوعی باشد. برای مثال:
I can’t believe we have to....
علاوه بر اهدافی که قبلاً ذکر شد، گوینده ممکن است اهداف دیگری نیز از بیان جملات داشته باشد. با توجه به کلمات کلیدی انتخاب شده و لحن گوینده، میتوانید به منظور و اهداف پشت صحبتها پی ببرید و بهتر مفهوم را درک کنید به خاطر داشته باشید در هنگام نوت برداری حتما به این دسته از کلمات و یا لحن گوینده توجه کرده و آن هارا یادداشت کنید.
بیشتر بدانید! مدارک مورد نیاز سر جلسه ی آزمون تافل
Organization Questions
در سوالات ساختاری بخش لیسنینگ تافل، از شما خواسته میشود ترتیب و نحوهی بیان یک موضوع یا مسئله را تشخیص دهید. این سوالات معمولاً به این صورت مطرح میشوند که گوینده چگونه موضوع یا ایدهای را مطرح میکند یا ساختار کلی صحبتها چگونه است. برای مثال، ممکن است سوالاتی مانند موارد زیر پرسیده شود:
How does the professor organize the information about....?
The professor mentions X. What does this fact help explain?
How does the speaker organize the lecture on....?
نکات مهم در پاسخگویی به این سوالات
این سوالات در آزمون های اخیر تافل به ندرت دیده میشوند.
حتماً یادداشتهای خود را به ترتیب زمانی یا ترتیبی که در فایل صوتی مطرح میشود، یادداشت کنید. این کار به شما کمک میکند تا ترتیب دقیق مطالب را بهتر درک و به یاد بیاورید به کلمات انتقالی توجه کنید. برای مثال:
First...
Now let’s move on to...
Another example is....
به مکثهای گوینده توجه کنید. گاهی گوینده برای جدا کردن بخشهای مختلف صحبت خود مکث میکند و پس از آن مطلب جدیدی را مطرح میکند. این مکثها نشانههای مهمی برای تشخیص ساختار و تقسیمبندی موضوعات هستند.
هدف گوینده را در طول فایل صوتی دنبال کنید. ممکن است گوینده ابتدا مسألهای را مطرح کند، سپس آن را توضیح دهد، بعد با آن مخالفت کند یا نکات تکمیلی دیگری ارائه دهد. این روند به شما کمک میکند تا ساختار کلی صحبتها را بهتر درک کنید و پاسخ دقیقتری به سوالات ساختاری بدهید.
Inference Questions
سوالات استدلالی یا استنتاجی از جمله سوالات پرتکرار در بخشهای لیسنینگ و ریدینگ آزمون تافل هستند. این سوالات از شما میخواهند معنای ضمنی یا نتیجهای را که مستقیماً در متن گفته نشده، استنباط کنید. اگر در متن سوال با کلماتی مانند موارد زیر مواجه شدید، احتمالاً با یک سوال استنتاجی روبهرو هستید:
Imply, suggest, infer برای مثال
چند گونه سوالات استدلالی لیسنینگ تافل را ببینیم:
What does the man imply about?
What does the man imply when he says this:
What can be inferred about ....?
نکات مهم در پاسخگویی به این سوالات
در این نوع سوالات، باید به مفاهیم پشت صحبت ها توجه کنیم و با تکیه بر مطالب دقیق بیان شده نمیتوان پاسخ درستی به آن ها داد. به عبارتی، نیاز به برداشت و تحلیل داریم که بتوانیم سوالات استدلالی را جواب دهیم.
برای پاسخگویی به سوالات استنتاجی، نباید به دنبال واژهای خاص یا عین جمله ای در متن باشید؛ زیرا برخلاف سوالات مربوط به جزئیات، این سوالات معمولاً دربارهی موضوعاتی مطرح میشوند که بهطور مستقیم در متن ذکر نشدهاند.
در این موارد، لازم است به لحن نویسنده، شیوه ی بیان، و مفهوم واژه ها و عبارات انتخاب شده توجه کنید تا بتوانید منظور یا نتیجه ی ضمنی متن را درک کنید. گاهی نیاز است که از اطلاعات ذکر شده در متن، نتیجه گیری کنید.
در این نوع سوالات، از شما خواسته میشود هدف یا منظور نویسنده را از آوردن یک پاراگراف، بخش، جمله، یا حتی یک واژه ی خاص مشخص کنید. برای پاسخ گویی صحیح، تنها درک معنای سطحی واژهها کافی نیست؛ بلکه باید بتوانید از اطلاعات موجود در متن نتیجه گیری منطقی داشته باشید. این سوالات نیازمند درکی عمیق تر از متن و توانایی تحلیل هدف نویسنده هستند.
بیشتر بدانید! مدت زمان اعتبار آزمون تافل چقدر است؟
Attitude Questions
در این نوع سوالات، نویسنده از شما میخواهد نگرش، طرز فکر، و یا لحن گوینده را تشخیص دهید. برای مثال:
What is the man's attitude at the beginning of the conversation?
What does the student think about...?
What opinion do the speakers express about....
نکات مهم در پاسخگویی به این سوالات
سوالات نگرشی در نحوه پاسخدهی بسیار شبیه به سوالات استنتاجی هستند. برای پاسخ به هر دو نوع سوال، باید به لحن و احساسات گوینده توجه ویژهای داشته باشید. در واقع، باید منظور و مفهوم نویسنده را از طریق لحن بیان و انتخاب کلمات درک کنید. برای مثال، اگر گوینده جملهای را با لحن ناراحتی بیان کند، ممکن است منظور او نشان دادن احساس ناامیدی نسبت به موضوعی باشد. یا ممکن است موضوعی را با هیجان مطرح کند که نشاندهنده احساسات مثبت یا علاقهمندی است. در این راستا، علاوه بر لحن، میتوانید از کلمات کلیدی انتخاب شده نیز کمک بگیرید. برای مثال، اگر گوینده بگوید:
I guess that....
به این معنی ست که از چیزی مطمین نیست. یا اگر گفت:
This is exactly what I’ve been waiting for!
به این منظور است که از چیزی خوشحال یا هیجان زده شده است.
Connecting-Content Questions
این نوع سوالات از بخش لیسنینگ آزمون تافل حذف شده اند.
سخن پایانی:
بخش شنیداری آزمون تافل از مهارتهای مهم و چالشبرانگیز است که تسلط بر آن میتواند تاثیر بسزایی در نمره نهایی شما داشته باشد. آشنایی با انواع سوالات، تمرین مستمر مهارت نوتبرداری و دقت در شنیدن جزئیات، ساختار و لحن گوینده، کلید موفقیت در این بخش است. با تمرین و استفاده از راهکارهای مطرح شده در این مقاله، میتوانید با اطمینان و آمادگی کامل در بخش لیسنینگ آزمون تافل عملکرد خوبی داشته باشید و به هدف خود نزدیکتر شوید.
با عضو شدن در گروه تلگرام ما میتوانید سوال های بیشتر خود در مورد آزمون تافل را از ما بپرسید. همچنین، در چنل تافل تستینو، تمام راهکارها، منابع، و نکات مربوط به موفقیت در آزمون تافل را با شما به اشتراک میگذاریم. منتظرتان هستیم!
دیگر مقالات
دیدن همهنظرات کاربران